Ergoterapi
Ergoterapi er en del af det samlede tværfaglige tilbud i Ung 4, da ergoterapeuten indgår i den daglige skoledag og og deltager i klassens fællesaktiviteter.
I samarbejde med forældre, pædagoger og lærere afdækker ergoterapeuten den unges ressourcer og problemstillinger gennem blandt andet observationer og undersøgelser.
Ergoterapeuten vurderer den enkelte elevs behov for behandling ud fra et helhedsperspektiv og giver ergoterapeutisk træning både enkeltvis og i små grupper.
Den ergoterapeutiske indsats i Ung 4 omhandler:
Spisning og ansigtsmotorik
Børn og unge med multiple funktionsnedsættelser har ofte nedsat muskelfunktion i forhold til muskler i og omkring munden. Det kan bl.a. resultere i vanskeligheder med at tygge og holde på mundvandet samt tab af mad under måltiderne. Måske har den unge tillige et under- eller overreagerende sansesystem, som kan vanskeliggøre spisning af forskellige konsistenser.
Ergoterapeuten kan udarbejde et målrettet øvelsesprogram, som stimulerer musklerne i munden og ansigtet. Herudover arbejder vi
med gruppeaktiviteter, hvor formålet bl.a. er at stimulere mimik og spisefunktion via lege, der inddrager brugen af mund- og ansigtsmuskulaturen.
Sanseintegration / -stimulering
Ergoterapeuten tilrettelægger lege og aktiviteter, der udvikler brugen af sanserne og hermed mulighed for en bedre integration
af disse. Hjernen har nemlig behov for mange informationer fra sanserne for at forstå egen krop og verden omkring os. De enkelte sanseområders modtagelse og samarbejde er afgørende for, om virkeligheden opfattes troværdig, og om det er muligt at opnå et godt kendskab til sig selv i samspil med omgivelserne.
Kroppen
En forudsætning for at kunne deltage så aktivt som muligt i leg og dagligdagsaktiviteter er, at kroppen kan bevæge sig frit. Ergoterapeuten arbejder med lettere spændings- og udspændingsøvelser samt styrkeøvelser for at øge bevægelsesmulighederne.
Finmotorik
Vi fokuserer på den unges egen brug af hænder via tilrettelagte aktiviteter og lege i dagligdagen samt i terapien.
Hjælpemidler
For at sikre en optimal egen deltagelse i de forskellige aktiviteter, kan det være nødvendigt med hjælpemidler. F.eks. specielle
spiseredskaber, specielle stole eller puder, kuglevest eller –dyne, kørestole, kommunikationsredskaber m.m. Nogle af hjælpemidlerne varetages i samarbejde med lærer og pædagog eller den kommunale ergoterapeut.
|