Ung 4 -undervisning

 

Undervisningen tager altid udgangspunkt i den enkelte elev og er derfor

individuelt tilrettelagt. Ugen består af forskellige aktiviteter såsom:

  • Kommunikationsundervisning
  • PC
  • Hjemlære
  • Ergoterapeutisk træning
  • Musik
  • Idræt
  • Svømning
  • Udflugter
I klassen har vi snoezelrum med vandseng med lyd og billeder samt kuglebad. Vi har hængekøjer, gynger, computere, sansestimulerende redskaber, talemaskiner, bøger, tavler mm.

Kommunikationsundervisning
Kommunikation er helt grundlæggende for al vores samvær i ung 4. Det indgår i vores daglige samvær og samspil, hvor eleverne for eksempel lærer hinanden at kende, at vente på hinanden, tolke hinandens tegn og signaler og indgår dermed som en anturlig del af alle vores aktiviteter.

Derudover har vi den helt konkrete kommunikationsundervisning, som ofte er individuelt tilrettelagt. Her udfordrer vi eleverne på deres kommunikative kompetencer og arbejder med at optimere den enkelte elevs muligheder for at sige til og fra, give udtryk for følelser, frustrationer, ønsker og behov.

For de elever, der har udviklingspotentiale, er der mulighed for at bruge Tegn til Tale, billeder, boardmaker, talemaskine, taleklods og øjenudpegning

 

Hjemlære
En vigtig del af ungdomsuddannelsen er bo-undervisningen, hvor hver enkelt elev skal dygtiggøres ig ud fra de forudsætninger han/hun har. I Ung 4 tilrettelægger vi også denne del af undervisningen individuelt.

Nogle hjælper med vasketøj, vasker, lægger sammen og på plads. Nogle dækker bord, og nogle finder madkasser, nogle smører mad og andre tager af bordet igen. Vi arbejder med hygiejne, vasker hænder, tørrer mund osv.

En gang om ugen laver vi mad, hvor vi kigger på billeder og handler. Eleverne dufter til råvarerne, smager og øver sig i at skære ud. Nogle styrer røremaskinen med 0-1 kontakt. Til sidst dækker vi bordet flot, med pynt som er fundet i naturen omkring os. Vi skaber sammen et produkt, hvor det er vigtigt, man hver især udfører sin opgave for at få maden færdig. Nogle gør tingene konkret, andre styrer aktiviteten ved hjælp af taleklods, billeder eller lignende. Det væsentlige er, at alle vi udfordrer alle på netop deres niveau.

Idræt / sansemotorik
Én gang om ugen benytter vi skolens gymnastiksal til idræt / sansemotorik,
Herudover er der dagligt andre fysisk krævende aktiviteter.
 
Idræt / sansemotorik hos os består af mange forskellige aktiviteter:
 bl.a. balance, koordination, styrke. Så vidt det er muligt motiveres hver enkelt
elev til at komme hele banen rundt, så der stilles krav ifht. at kravle, klatre,
hoppe, løbe, rulle, kaste m.m. udfra den enkeltes forudsætninger.

  • Leg med faldskærm, hvor eleverne bl.a. oplever suset fra faldskærmen, mens
    de sidder under den, får sig en karruseltur siddende ovenpå den, eller er med
    til at få faldskærmen til at blafre i ”stormvejr”.
  • Cykle på specialcykel. At cykle er en god aktivitet for mange af vores elever
    og for flere er det en fast aktivitet på skemaet. Nogle cykler selv med en
    hjælper på sidelinien, andre har behov for en hjælper der er med på cyklen.
  • Gåture er en fast del af det daglige skema for en del af vores elever.
    Gåturene varieres i forskelligt terræn og kan indeholde trappegang, som en
    del af træningen. 
  • Kørestolsdans som er til stor glæde for både kørestolsbrugere og mobile elever
  • Motorikbane, hvor vi opstiller en bane bestående af forskellige elementer

Svømning
Vi benytter os jævnligt af varmtvandsbassinet i Højme Svømmehal. Da det ikke har været muligt, at få en tid udenfor offentlige åbningstider, benytter vi svømmehallen her. Stort set hver uge tager vi 3 elever og 3 personaler af sted til varmtvandsbassin. Vi tilstræber, at alle elever, så vidt det er muligt, bliver tilgodeset og får muligheden for at opleve en anden bevægelsesfrihed end de til dagligt måske oplever. Både fagpersonale og medhjælpere deltager i denne aktivitet.

 

Praktik        

I løbet af den 3-årige uddannelse kommer eleverne i praktik. Praktikken er et led i forhold til at afklare, hvilket voksentilbud den unge ønsker at gøre brug af i sit voksenliv. Det vil typisk være på et beskyttet værksted eller værested.