Ung 4 -undervisning
Undervisningen tager altid udgangspunkt i den enkelte elev og er derfor individuelt tilrettelagt. Ugen består af forskellige aktiviteter såsom:
I klassen har vi snoezelrum med vandseng med lyd og billeder samt kuglebad. Vi har hængekøjer, gynger, computere, sansestimulerende redskaber, talemaskiner, bøger, tavler mm.
Kommunikationsundervisning Derudover har vi den helt konkrete kommunikationsundervisning, som ofte er individuelt tilrettelagt. Her udfordrer vi eleverne på deres kommunikative kompetencer og arbejder med at optimere den enkelte elevs muligheder for at sige til og fra, give udtryk for følelser, frustrationer, ønsker og behov. For de elever, der har udviklingspotentiale, er der mulighed for at bruge Tegn til Tale, billeder, boardmaker, talemaskine, taleklods og øjenudpegning
Hjemlære Nogle hjælper med vasketøj, vasker, lægger sammen og på plads. Nogle dækker bord, og nogle finder madkasser, nogle smører mad og andre tager af bordet igen. Vi arbejder med hygiejne, vasker hænder, tørrer mund osv. En gang om ugen laver vi mad, hvor vi kigger på billeder og handler. Eleverne dufter til råvarerne, smager og øver sig i at skære ud. Nogle styrer røremaskinen med 0-1 kontakt. Til sidst dækker vi bordet flot, med pynt som er fundet i naturen omkring os. Vi skaber sammen et produkt, hvor det er vigtigt, man hver især udfører sin opgave for at få maden færdig. Nogle gør tingene konkret, andre styrer aktiviteten ved hjælp af taleklods, billeder eller lignende. Det væsentlige er, at alle vi udfordrer alle på netop deres niveau.
Idræt / sansemotorik
Én gang om ugen benytter vi skolens gymnastiksal til idræt / sansemotorik,
Herudover er der dagligt andre fysisk krævende aktiviteter.
Idræt / sansemotorik hos os består af mange forskellige aktiviteter:
bl.a. balance, koordination, styrke. Så vidt det er muligt motiveres hver enkelt
elev til at komme hele banen rundt, så der stilles krav ifht. at kravle, klatre,
hoppe, løbe, rulle, kaste m.m. udfra den enkeltes forudsætninger.
Svømning
Praktik I løbet af den 3-årige uddannelse kommer eleverne i praktik. Praktikken er et led i forhold til at afklare, hvilket voksentilbud den unge ønsker at gøre brug af i sit voksenliv. Det vil typisk være på et beskyttet værksted eller værested. |